S@ntAi

S@ntAi

Wednesday, March 16, 2011

Jom Bersantai....


Kali ini saya nak kongsi dengan rakan-rakan pembaca berkenaan santai. Hidup ni memang banyak tekanan dan ramai antara kita sibuk sehinggakan tidak ada masa untuk bersantai. Sekali-sekali kita perlu merehatkan badan dan minda kita. 

Hidup ini mesti ceria dan kenangan manis bersama keluarga mahupun sahabat kita. Ada masa jom kita bersantai. Bagi warga UTHM atau penduduk sekitar Parit Raja, ada beberapa tempat yang boleh kita berkunjung untuk melepaskan tekanan.

Paling dekat dan bila-bila masa adalah sekitar UTHM sendiri. 
Boleh berbasikal menikmati pemandangan bangunan dan kehijauan landskap sekitar kampus induk UTHM.

Nak main sorok-sorok kat tengah taman perpustakaan UTHM pun boleh. Tidak ada sapa nak marah, jom cari Nua, ada kat celah-celah pokok tu ha....hehehe

Macam kawan aku plak ni, duk tengah bilang semut agaknya yang tengah melintas jalan.

Signbord ni penting, kang sesat plak. Apa-apa hal kena tengok jugalah arahan papan tanda jalan ni, kang melencong ke tempat lain pulak.

Meninjau pembangunan yang sedang dijalankan sekitar UTHM (Masjid baru 50% siap)

Melihat perkembangan projek pembangunan Dewan Utama. Insyaalah kalau sempat siap bolehlah aku menerima Ijazah aku kat dalam dewan ni.

Ni pula bangunan untuk Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat yang dijangka siap sepenuhnya tahun 2013.

Seronok pula bergambar di tepi tasik. Nak joging dan berlari-lari dekat sekeliling tasik ni pun boleh. Kalau nak guling-guling pun tak ada orang kisah. Jom....

Teringin juga nak tangkap ikan nih, tapi segan la pulak...heheheh. Memancing dibenarkan, jadi apa lagi jom kita memancing kat sekitar UTHM.

Ini pula Padang balapan UTHM, ramai juga awek-awek cun joging sini, jom kita cuci mata.

Lepak dekat Dataran Siswazah pun ok juga, ada air pancut dan air tirai buatan. Boleh la hilangkan penat sambil menikmati kehijauan pokok-pokok.

Dah penat pusing UTHM, dah rasa jemu, jom kita pergi luar sikit. Pantai Minyak Beku juga dekat, tapi tempat taklah best pun. Tapi kalau teringin nak tengok laut boleh je. Hanya sekitar 30 minit sahaja dari UTHM.

Ni borong air, haus sangat berjalan tengahari... Di sinilah bermulanya sejarah Batu Pahat dimana terdapat sebuah perigi yang dibina di sini. Tak nak cerita panjang, biar korang datang dan baca sejarah Batu Pahat.

Kalau nak best sikit kita pergi ke Pantai Sungai Lurus, pun tak jauh dari UTHM...dalam 30 minit juga.

Boleh berehat sebentar di jeti, sambil melihat ombak pantai.

Sini terkenal dengan kerang goreng. Korang boleh la cuba...

Kanak-kanak sedang mandi-manda. Atas tu medan selera, korang boleh menjamu selera dan menikmati kerang goreng yang popula di sini.

Ada satu lagi pantai yang saya selalu pergi, Pantai Punggur, Rengit. Kira best jugalah, boleh makan-makan sambil merenung ke laut. 

Termenung jauh dah nih....

Ada kuala tempat nelayan melabuhkan sampan...

Teringin nak mandi pantai....

Di sinilah korang dapat menenangkan fikiran dan melihat gelagat kanak-kanak bermain air.

Sudah penat bersantai di pantai, bagi yang lebih sukakan advanture dan hutan belukar, jom kita singgah Gunung Belumut, Kluang. Tapi jauh sikit la, mengambil masa lebih kurang 2 jam perjalanan dari UTHM.


Mandi-manda memang menyegarkan. Rugi kalau tak mandi. 

Bagi yang pandai berenang dan berani membuat aksi terjunan, boleh la cuba kat port nih. Saya tak berani dan tak pandai berenang, tengok saje je lah.


Jadi macam mana hujung minggu anda, takkan nak terperuk kat bilik dan habiskan masa dengan tidur sahaja? Jom lah kita bersiar-siar walaupun hanya berjalan kaki sekitar tempat tinggal. Luangkan masa anda walaupun 5 minit untuk menenangkan fikiran dengan alam sekitar yang begitu indah untuk diterokai. Selamat bersantai dan walau apapun cara bersantai, yang penting kita ceria selalu.ok.... :)

1 comment:

  1. hurm....cuti hawiz xbest..huhuh..sedey2..

    ReplyDelete